GrossVenediger CAMP

23.07.2012 16:00

19. 7. 22. 7. 2012

Ledovcová túra na oblíbený a krásný alpský vrchol (4. nejvyšší v Rakousku, 3666 m.n.m.), který je obklopený nádhernou a divokou přírodou.
Letos předpověď počasí nebyla dobrá. Přesto jsme vyrazili. Vždycky je nějaký náhradní plán, nebo ne?

Odpoledne jsme všichni v pořádku dorazili na parkoviště v Hinterbichlu. Pozor novinka: placené parkoviště. Což ještě letos na jaře nebylo.
Odtud 2 hod. na chatu Johannishutte (2121), kde si mě paní chatařová pamatovala ještě od jara. To potěší. Teda doufám, že si skialpovou akci z jara pamatuje v dobrém. Johannishutte je pěkná chata, kde se dobře vaří a všichni jsou v pohodě. Velká snídaně a hlavně čaj na túru zdarma resp. v ceně polopenze.

Ještě večer po seznámení všech účastníků a objasnění programu na další dny proběhla mapová příprava. Teorie vybavení a příprava na další dny.
Ráno po snídani jsme zkontrolovali fyzicky materiál účastníků: sedák, karabiny, smyčku 120, prusíky, helmu, brýle, cepín a seřízené mačky.
Poté jsme vyrazili. Cesta v mlze nám na chatu Defreggerhause (2962) zabrala cca 2 hod.. Nikdo s tempem neměl problém. Chata to není tak pěkná jako JOHANNISHUTTE. Z chaty však vyzařuje alpská skromnost a účelovost a historie. Co je však jiné, je lidský přístup. Paní chatařová očividně neměla náladu na osamocenou partičku 8 Čechů. Přesto, že jsme měli polopenzi, dostali jsme čaj na túru za 3,80 Euro. Budiž. Ráno jsme si tedy chtěli koupit 8 litrů čaje, ale paní nám vydala pouze 5. Ruka se jí klepala, jakoby to brala vlastnímu děcku nebo to nesla na chatu na zádech.

Zpátky k programu. Po nudlové polévce a převlečení do suchého jsme vyrazili trénovat na ledovec. Kousek nad chatou jsme ze sedla sešli zajištění na ledovec. Navazování v praxi. Prusíky, karabiny a smyčky přišly na řadu. Pro většinu účastníků to bylo všechno nové.
Dále ještě samozřejmě proběhlo zaškolení v brzdění cepínem i bez něj. Chůze v mačkách apod. Následovalo vytahování z trhliny. Nakonec krátká túra do sedla a sestup na chatu. Před večeří a po ní nesledovala mapová příprava. Zdravověda.
Ráno po snídani. Opět problémy s čajem. Jsme vyrazili směr GrossVenediger. Bez maček do sedla. V sedle jsme nasadili sedáky a mačky. Počasí zatím dobré. Postupovali jsme kvůli počasí malinko rychleji. Nejstaršího účastníka jsem si vzal za sebe, Ondra kontroloval ocas.

K rozcestníku mezi Rainerhorn a Hohes Aderl jsme otestovali trhliny a připravenost celé teamu. Několikrát jsem se do ní lehce propadnul. Takto s několika otvory do nového sněhu jsme dorazili až k rozcestníku. Odtam se už počasí začalo horšit. Na řadu přišla mapa a kompas. Minimální viditelnost. Odhaduji 10 – 20 m. Pod vrcholem jsme vyměnili hůlky za cepíny a vyšvihli jsme se na vrcholový hřebínek. Po něm přes nejexponovanější místo až ke kříži.
Mnoho času jsme na vrcholu nestrávili. Foukal silný vítr a sněžilo. Opět jsme překonali hřebínek a začali sestupovat. Sestup vedl jako první Ondra a musím ho pochválit. Stopy už byly zafoukané a k rozcestníku to byl navigační oříšek, ale Ondra výborně pracoval s GPS. Od rozcestníku jsem šel opět dopředu.
Vzhledem ke špatné viditelnosti byla na mě práce s mapou, buzolou a mezi trhlinami s GPS, kterou jsem místy musel „otrocky“ poslouchat. V sedle jsme si všichni oddechli a dále pokračovali na chatu.

Cesta nahoru a dolů nám zabrala cca 6 hodin. Ještě odpoledne jsme se opět vytahovali z trhlin, uzlovali jsme a balili jsme se do bivakovacího pytle a kontrolovali lékárny. Až do večera jsme se nenudili. Strávili jsme s dobrou partou opět hezký večer.
V neděli ráno bylo opět okolo chaty všude bílo. Foukal studený vítr. Několik lidí přišlo odspodu. Místní guide říkal, že to dneska zkusí nahoru.

My jsme však mířili dolů. Na Johannishutte jsme si ještě na terase dali čaj s rumem a před polednem jsme došli až na parkoviště.
Všichni obstáli na výbornou a doufám, že si z tohoto kempu, který pořádal CK Alpy.cz, odnesli nějaké dovednosti, zkušenosti a pěkné zážitky.